Problemstilling med fokus på Autismespekterforstyrrelser

Hvordan etablere et kunnskapsnettverk om Autismespekterforstyrrelser?

Visjonen er å gjøre hverandre trygge og kloke gjennom kunnskap. Ved å dele erfaringer i arbeid med autisme-elever.

Rektor på Råholt ungdomsskole har utfordret meg til å dra i gang arbeidet med å opplyse, informere, dele erfaringer og i fellesskap utvikle hverandre.

(Forrige utkast)

søndag 14. oktober 2007

Hva er Autismespekterforstyrrelser

I dagligdags tale forenkles begrepet til autisme. De som har fått denne diagnosen har et utrolig særpreg og "er kun seg selv lik".Det er derfor svært viktig med individuelle tilpassede læringsopplegg for disse elevene.

Vi som jobber i skoleverket vil møte godtfungerende elever med denne diagnosen, og bør derfor sette oss inn i hvordan en autist tolker/misforstår mye av hverdagen fordi omgivelsene deres ikke tar hensyn til eller er uvitende om deres annerledeshet.

4 kommentarer:

Thor-Arne Johansen sa...

Det er viktig med individualisering, men hvordan har du tenkt til å få til dette i denne sammenhengen. (hvordan, når etc)

Gry sa...

Tanken er å samle ideer i et nettverk. Så blir det opp til brukerne å tilpasse etter lokale forhold.
Her vil det alltids være biter som gir oss noen aha-opplevelser til videreforedling.

Mette Raaholt sa...

Innen spesialpedagogisk arbeid kan det nok være vanskelig å utrykke seg generelt. Du sitter på mye senitivt stoff, og som du sier er jo elevene individualister. Men jeg tror nok at det sitter mange rundt omkring på gode undervisningsopplegg som er verd å dele.

Franciska sa...

Det første som slår meg er også det at disse barna har enda større behov for individuell opplæring. Finnes det kanskje et nettverk på skolen din av personer i din type jobb? Finnes det nettverk for alle i Eidsvoll skolene i denne type jobb?

Presentasjonsmappe AVIK 6300

Da er PresentasjonsMappa så klar som jeg pr dd evner å få den, til tross for at jeg hele tiden vil se ting som burde vært sagt og gjort på en annen måte.
Etter-på-klokskap er den beste problemløser'n.

1. obligatoriske oppgave - REFLEKSJONSNOTAT AVIK 6300

Da har timen kommet for å levere det første REFLEKSJONSNOTATET innen emne AVIK 6300 - Nettstøttet læring.

Bloggen min er en form for dokumentasjon på min innsats, læring og feiling.

Tilbakemeldingen på besvarelsen.