Dette er et arbeid som nå må prioriteres slik at færrest mulig blir skadelidende pga manglende kunnskap ifht "forskjellighet".
Dette har jeg tenkt skal foregå
- først med muntlig samling og informasjon. Som også skal ut på elev-ITL.
- deretter ønsker jeg at lærerne kan bruke en time eller to av PTV- timene til videre bearbeiding. Dette går på å forstå og akseptere seg selv like mye som å forstå og akseptere andre (noe PTV legger vekt på i 8.trinn).
Vi er tre assistenter (mer og mer omsorgspersoner) på trinnet som ser et stadig økende behov av armkroker, lyttende ører og følelsesmessig tilstedeværelse. Disse elevene hungrer etter å lære mer om hverandre og hvorfor den og den er eller reagerer slik og sånn.
Når vi nå samtidig jobber med teksten i boka: "Å lære er å oppdage", av Nils Magnar Grendstad, ser vi at dette er svært viktig og at vi med boka å hånda kan hevde vår rett til å sette pensum til side og jobbe med enkeltmennesket.
Uten harmoni i sjelen er man ikke mottakelig for læring! sier forfatteren og: Yes, jeg er enig.
2 kommentarer:
Dette er spennede, Gry! Spesielt dette at elevene skal lære mer om seg selv. Fine lenker! Jeg likte spesielt godt siste delen av power-pointen til Toril Fjæran-Granum, hvor hun "rydder" tilværelsen for elevene. Er virkelig ADHD en del av Autismespekter-begrepet? Det visste ikke jeg. Men også disse elevene trenger opplagt endel av denne "ryddingen". Jeg er spent hvordan det vil bli for elevene å "oppdage" seg selv.
Det du er inne på her tror jeg er helt avgjørende for å få elever med litt andre behov integrert en skole som er tilrettelagt for andre. Informasjon skaper trygghet og trygghet skaper harmoni i sjelen!
Legg inn en kommentar