Problemstilling med fokus på Autismespekterforstyrrelser

Hvordan etablere et kunnskapsnettverk om Autismespekterforstyrrelser?

Visjonen er å gjøre hverandre trygge og kloke gjennom kunnskap. Ved å dele erfaringer i arbeid med autisme-elever.

Rektor på Råholt ungdomsskole har utfordret meg til å dra i gang arbeidet med å opplyse, informere, dele erfaringer og i fellesskap utvikle hverandre.

(Forrige utkast)

mandag 12. november 2007

Begrensing av problemstillingen til oppgaven

Slik som skoleåret utvikler seg hos oss på 8. trinn RUSK, ser jeg at behovet for å informere alle elevene på trinnet (i første omgang) om hva det vil si å forholde seg til ADHD, Asberger og Infantil autisme, som alt dekkes av Autismespekter-begrepet.

Dette er et arbeid som nå må prioriteres slik at færrest mulig blir skadelidende pga manglende kunnskap ifht "forskjellighet".

Dette har jeg tenkt skal foregå
  1. først med muntlig samling og informasjon. Som også skal ut på elev-ITL.
  2. deretter ønsker jeg at lærerne kan bruke en time eller to av PTV- timene til videre bearbeiding. Dette går på å forstå og akseptere seg selv like mye som å forstå og akseptere andre (noe PTV legger vekt på i 8.trinn).

Vi er tre assistenter (mer og mer omsorgspersoner) på trinnet som ser et stadig økende behov av armkroker, lyttende ører og følelsesmessig tilstedeværelse. Disse elevene hungrer etter å lære mer om hverandre og hvorfor den og den er eller reagerer slik og sånn.

Når vi nå samtidig jobber med teksten i boka: "Å lære er å oppdage", av Nils Magnar Grendstad, ser vi at dette er svært viktig og at vi med boka å hånda kan hevde vår rett til å sette pensum til side og jobbe med enkeltmennesket.

Uten harmoni i sjelen er man ikke mottakelig for læring! sier forfatteren og: Yes, jeg er enig.

2 kommentarer:

Mette Raaholt sa...

Dette er spennede, Gry! Spesielt dette at elevene skal lære mer om seg selv. Fine lenker! Jeg likte spesielt godt siste delen av power-pointen til Toril Fjæran-Granum, hvor hun "rydder" tilværelsen for elevene. Er virkelig ADHD en del av Autismespekter-begrepet? Det visste ikke jeg. Men også disse elevene trenger opplagt endel av denne "ryddingen". Jeg er spent hvordan det vil bli for elevene å "oppdage" seg selv.

Franciska sa...

Det du er inne på her tror jeg er helt avgjørende for å få elever med litt andre behov integrert en skole som er tilrettelagt for andre. Informasjon skaper trygghet og trygghet skaper harmoni i sjelen!

Presentasjonsmappe AVIK 6300

Da er PresentasjonsMappa så klar som jeg pr dd evner å få den, til tross for at jeg hele tiden vil se ting som burde vært sagt og gjort på en annen måte.
Etter-på-klokskap er den beste problemløser'n.

1. obligatoriske oppgave - REFLEKSJONSNOTAT AVIK 6300

Da har timen kommet for å levere det første REFLEKSJONSNOTATET innen emne AVIK 6300 - Nettstøttet læring.

Bloggen min er en form for dokumentasjon på min innsats, læring og feiling.

Tilbakemeldingen på besvarelsen.